تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۰۰
نظر تولیدکنندگان و طراحان درباره نمایشگاه ایکال چه بود؟1

حمایت از صنایع خلاق فرهنگی خلا قانونی دارد/ تولیدکنندگان به حمایت نیازدارند

نمایشگاه و رویداد بازارسازی فرهنگی «ایکال» با حضور بیش از 100 هنرمندان و تولیدکننده برگزار شد، کارشناسان، طراحان و تولیدکنندگان حاضر در این رویداد نظراتی درباره بازارسازی فرهنگی داشتند که توجه بیش از پیش مسئولان را به این حوزه می‌طلبد.
حمایت از صنایع خلاق فرهنگی خلا قانونی دارد/ تولیدکنندگان به حمایت نیازدارند
به گزارش پرگار، نمایشگاه و رویداد بازارسازی فرهنگی «ایکال» با حضور بیش از 100 هنرمندان و تولیدکننده در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد؛ در این نمایشگاه ۲۰۰ طرح گرفته شده از ۸۰۰ عکس ثبت شده از حرم امام رضا (ع) به نمایش گذاشته شد.
تولیدکنندگان مخاطب اصلی این نمایشگاه بودند که می‌توانستند با کمتر کردن هزینه‌های طراحی و تحقیق و توسعه محصولات جدیدی را که هم ریشه ایرانی-اسلامی دارد و هم خلاقانه طراحی شدند را به تولید برسانند.
حجم گردش مالی بازارسازی فرهنگی در جهان بسیار بزرگ است اما این صنعت در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
حمایت از صنایع خلاق فرهنگی خلا قانونی دارد

ابوالفضل رحیمی مدیر فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای سلام که در حوزه تولید، توزیع و فروش محصولات فرهنگی و صنایع دستی فعال هستند در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایکال به خبرنگار ما گفت: بزرگترین دستاردی که برگزاری رویدادهای بازارسازی فرهنگی دارد این است که تولیدکنندگان به تنهایی نمی‌توانند ادامه دهند و پیوند هنرمند و بازار کمکی به بهبود بازار محصولات فرهنگی می‌کند، اضافه شدن نیرو و فکر جدید به مجموعه‌های تولیدی سبب می‌شود تا سیستم توزیع محصولات فرهنگی کارآمدتر شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات و معضلات تولیدکنندگان و توزیع کنندگان محصولات فرهنگی این است که با خلا قانونی مواجه هستند و متولی فرهنگی ندارند، بخشی این صنعت مربوط به صنایع دستی می‌شود، بخش دیگری به وزارت صنعت یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هر یک از جنبه‌های صنایع فرهنگی متولی جداگانه‌ای دارند که اگر مشکلات این صنعت حل شود صنعت محصولات فرهنگی به شکوفایی خواهد رسید.
رویدادهای بازارسازی فرهنگی باید گسترش پیدا کنند

یاسین شیخلو تولیدکننده نوشت افزار ایرانی-اسلامی که از ارومیه برای شرکت در این رویداد حضور داشت، درباره اولین رویداد بازارسازی فرهنگی گفت: استفاده از نمادهای حرم مطهر رضوی ایده خوبی بود و باید این رویدادهای بازارسازی فرهنگی گسترش یابد اما در نحوه اجرای آن و موضوعات محصولات می‌توان تغییراتی ایجاد کرد.
وی در تشریح سخنان خود اظهار کرد: ایجاد ارتباط طراحان و ایده‌پردازان با صاحبان صنایع و تولید کنندگان از مزایای نمایشگاه بازارسازی فرهنگی است که می‌توان در آینده به صورت تخصصی تر و صنفی نیز برگزار شود.
این تولیدکننده نوشت‌افزار مطرح کرد: استفاده از خلاقیت و طرح های جدید سبب کیفیت بخشی به کالای ایرانی اسلامی می‌شود که نیاز ضروری تولیدات داخلی است.
تولید کنندگان داخلی باید مورد حمایت قرار گیرند

کاظمی تولیدکننده نوشت افزار پس از بازدید از نمایشگاه ایکال به خبرنگار ما گفت: طرح‌های ارائه شده جالب توجه بودند اما تولیدکننده ایرانی توان خرید طرح‌های جدید را ندارد چراکه تولید کنندگان می توانند بدون پرداخت هزینه‌ای از طرح‌های پرطرفدار خارجی استفاده کنند در حالی که پرداخت هزینه برای طرح های ایرانی که امتحان خود را پس نداده اند امری مشکل است.
وی تاکید کرد: هزینه‌های تولید در کشور به اندازه کافی بالا است و مسئولان برای رونق تولید کالای ایرانی باید از تولید کننده حمایت کند، اگر طرح‌هایی نظیر طرح های ارائه شده در نمایشگاه ایکال که برگرفته از نمادهای حرم مطهر رضوی است به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد می‌توان امیدوار بود تا تولیدکننده هم رغبتی برای استفاده از این طرح ها داشته باشد.
بازارسازی فرهنگی و صنایع خلاق توانایی پرکردن خلا فروش نفت را دارند

محسن محمدی حسنلوئی کارشناس کسب و کار نیز درباره اهمیت تولید محصولات فرهنگی و بازارسازی فرهنگی معتقد است: توجه به بازارسازی فرهنگی و صنایع خلاق ظرفیت پرکردن خلا فروش نفت را برای کشور دارند؛ این موضوع یک شعار نیست بلکه نگاه به آمار بازارسازی فرهنگی کاراکترهای معروف جهان نشان می دهد اگر در حوزه کاراکترسازی و بازارسازی فرهنگی حول این کاراکترها سرمایه گذاری شود می‌توان گردش مالی بیش از میزان فروش نفت خام ایجاد کرد که امکان تحریم کردن آن نیز وجود ندارد.
وی افزود: صنایع خلاق و فرهنگی برخلاف بخش های مرسوم اقتصادی حد اشباع ندارند و به صورت نامحدود می‌توان در این حوزه کسب درآمد کرد بدون آنکه عوامل سنتی تولید از جمله زمین، نیروی انسانی یا سرمایه به اندازه اشباع برسند؛ در بخش سنتی اقتصاد میزان کشت محصولات کشاورزی با توجه به زمین در دسترس و میزان نیاز بازار به سرعت به حد اشباع می رسند اما تولید کاراکتر خوب و تولید محصولات وابسته به آن محدودیتی ندارد.
بازارسازی فرهنگی هم سبب تحول اقتصاد و هم سبب اصلاح نگرش‌ها می‌شود

کارشناس بازارسازی فرهنگی گفت: بازارسازی فرهنگی افزون بر اهمیت اقتصادی که سبب رونق تولید در 16 شاخه کالایی می‌شود، اهمیت فرهنگی نیز دارد چرا که سبب اصلاح نگرش می‌شود.
محمدمهدی ایزدخواه مولف کتاب بازارسازی فرهنگی و پژوهشگر اقتصاد فرهنگ گفت: بازارسازی فرهنگی استفاده از یک نماد بر روی یک محصول، این نماد می تواند نمایدهای مختلفی از جمله نماد سرگرمی، انیمیشن، افراد معروف و حتی نماد مکان خاصی باشد.
وی افزود: 16 شاخه کالا می تواند از نمادها در بازارسازی فرهنگی استفاده کند؛ پوشاک، اسباب‌بازی، ملزومات شخصی، مُد، دکوراسیون داخلی، نرم‌افزار و بازی‌های ویدیویی، مواد غذایی و نوشیدنی، لوازم مصرفی الکترونیکی، سلامت، بهداشتی و زیبایی، کالاهای ورزشی، نشر، انواع پاپوش، هدایا و اجناس کلکسیونی، نوشت افزار، موسیقی و ویدئو، لوازم خانگی، محصولات نوزادی و اقلام تبلیغاتی 16 گروه محصولاتی هستند که هرکدام نیز دارای زیرمجموعه‌های گسترده‌تری هستند.
این پژوهشگر اقتصاد فرهنگ بیان کرد: از نظر روانشناختی نگر بر روی رفتار تاثیر دارد و رفتار نیز بر روی نگرش فرد تاثیر دارد؛ اقدامات انجام شده توسط آموزش و پرورش رسمی ساختن و اصلاح نگرش افراد از طریق تئوریک است تا بعدا رفتارهای افراد جامعه به صورت صحیح شکل گیرد.
ایزدخواه خاطرنشان کرد: اما مسیری دیگر نیز وجود دارد آن هم ایجاد و تکرار رفتارها تا تبدیل شدن آن‌ها به نگرش، در عصر کنونی عمدتا در کشورهای جهان در حوزه کودک از مسیر ایجاد و تکرار رفتار برای ساخت نگرش استفاده می‌کنند و ابزار ایجاد رفتار نیز کارتون‌ها و انیمیشن‌ها هستند.
مولف کتاب بازارسازی فرهنگی اشاره کرد: کودکان نمادهایی را می‌بیند، به آن علاقه پیدا می‌کند و در راستای این علاقه سعی می‌کند رفتار کاراکترها را تقلید کند، تکرار رفتارها منجر به ایجاد هنجار، نگرش و عقیده فرد می‌شود.
وی تصریح کرد: بازارسازی فرهنگی کمک می‌کند تا رفتارها تکرار شود به این شکل که محصولاتی نظیر اسباب‌بازی، لباس و سایر محصولات پیرامون آن نماد سبب تکرار رفتارها می‌شود و در نهایت منجر به ایجاد و تغییر نگرش می‌شود.
ایزدخواه اضافه کرد: بازارسازی فرهنگی افزون بر اهمیت اقتصادی که سبب رونق تولید در 16 شاخه کالایی می‌شود، اهمیت فرهنگی نیز دارد چرا که سبب اصلاح نگرش می‌شود؛ حجم اقتصاد بازارسازی فرهنگی در دنیا بالغ بر 250 میلیارد دلار است که در مقایسه با فروش نفت خام کشورمان رقمی قابل توجه است.
این پژوهشگر اقتصاد فرهنگ تأکید کرد: الزامات و نیازهای ابتدایی بازارسازی فرهنگی ایجاد کاراکتر است، حدود 50 درصد از محصولات برپایه کاراکترهای انیمیشن یا کارتونی تولید می‌شوند؛ از لحاظ فنی قابلیت تولید انیمیشن‌های خوبی را داریم که اگر فیلمنامه جذابی نیز وجود داشته باشد این صنعت قابلیت زیادی برای ایجاد تحول در بازارسازی فرهنگی دارد، نباید فراموش کنیم که علاوه بر توان فنی قیمت تمام شده ساخت انیمیشن در ایران بسیار کمتر از کشورهای مدعی این صنعت است که سبب افزایش مزیت رقابتی ایران می‌شود.
وی عنوان کرد: ایرانیان از لحاظ تاریخی نیز کاراکترسازان خوبی بودند، یکی نمونه‌های آن فردوسی است که چندده کاراکتر را در شاهنامه دارد، در بساری از کتاب‌ها و اشعار تاریخی نیز نمونه‌هایی از کاراکترها وجود دارد که ظرفیتی برای بازرسازی فرهنگی هستند. وجود نقوش و نمادهای هنری متعدد در فرهنگ ایرانی از جمله نقوش بته و جقه و سایر طرح‌ها است که تجربه استفاده از نقوش ایرانی در پوشاک با استقبال خانم‌ها مواجه شد.
ایزدخواه اعلام کرد: در کنار پیشینه تاریخی، از لحاظ دینی و مذهبی نیز ظرفیت عظیمی وجود دارد یکی از این ظرفیت‌ها حرم امام رضا(ع) است مملو از ظرافت‌های هنری و ظرفیت‌های معنوی است که تعلق خاطر مردم کشورمان به علی بن موسی الرضا(ع) فرصتی است تا با بهره‌گیری از این ظرفیت بازارسازی فرهنگی محصولات مرتبط را گسترش دهیم.
مولف کتاب بازارسازی فرهنگی در پایان گفت: رویدادهای زیادی در حوزه بازارسازی فرهنگی در سطح جهان برگزار می‌شوند اما جای آن در ایران خالی بود که رویداد ایکال سبب باز شدن دریچه‌ای برای توسعه بازارسازی فرهنگی شده است.
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما