تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲
کد مطلب : ۱۰۵
در پژوهشی که نتایج آن باعنوان «عزت نفس ملی و مصرف کالای خارجی در بین شهروندان ایرانی» در فصلنامه مطالعات ملی منتشر شده است؛ این نتیجه حاصل شده است که افزایش عزت نفس ملی موجب افزایش استفاده از کالای ایرانی می گردد.
عزت نفس ملی و حرکت به سمت حمایت از کالای ایران
«هرچه عزت نفس ملی بیشتر می‌شود، ترجیح مصرف کالای خارجی به کالای داخلی کمتر می‌گردد.»
این گزاره، نتیجه‌گیری پژوهشی است که مهناز نجیب زاده و سیروس احمدی در قالب مقالهای با عنوان «عزت نفس ملی و مصرف کالای خارجی در بین شهروندان ایرانی» در فصلنامه مطالعات ملی منتشر کرده اند.
روش تحقیق آنها، پیمایشی و با جامعه آماری تحقیق 1200 نفری از سرپرست خانوار در سه شهر تهران، شیراز و کرمان است که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله ای انجام شده است.
در این پژوهش 5دسته‌کالادر نظرگرفته شده که شامل کالای برقی، نوشت‌افزار ، پوشاک، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی است.
تمایل به مصرف کالای خارجی در دسته نوشت افزار از باقی کالاها کمتر و حدود 8/29 %  است. یعنی بیش از 70% از مردم به استفاده از نوشت افزار ایرانی گرایش دارند.
در این پژوهش با اشاره به مفهوم عزت نفس به این نکته اشاره شده است که به لحاظ نظری ، رویکرد انسان  ها عواطف و احساسات خود از قبیل شادی، ترس، عشق، پرستیژ و غیره را با رفتار خرید در هم می آمیزد.
عزت نفس ملی، اساسا ارزش و احترامی است که فرد برای مملکت خویش قائل است و در واقع، قضاوتی است که فرد از توانمندی های کشور خویش دارد. هرچه فرد ارزش و احترام بیشتری برای مملکت خویش قائل باشد و ارزیابی مثبت‌تری از توانمندی‌های آن داشته باشد بیشتر در جهت موافق با آن همچون خرید محصولاتش عمل می‌کند.
با بررسی‌های صورت گرفته در این پژوهش این نتیجه حاصل شد که هرچه عزت نفس ملی بیشتر می‌شود ترجیح مصرف کالای خارجی به کالای داخلی کمتر می‌شود.
نویسندگان با بیان این نکته که تاثیر معنادار عزت نفس ملی بر کاهش مصرف کالای خارجی، اهمیت دستگاه‌های‌فرهنگی‌کشور را برجسته می‌کند، تاکید کردند این دستگاه‌ها همچون رسانه ها، آموزش و پرورش و غیره باید حس احترام و ارزش به کشور  و ارائه تصویر مثبت از توانمندی های آن را به گونه ای معقول در مردم برانگیزانند.
و البته پخش طولانی مدت تبلیغ کالای خارجی  به تدریج یک ذهنیت منفی از توانمندی های کشور خود را در مخاطب پدید می‌آورد
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما